Wednesday 24 August 2011

SOLAT ITU TIANG AGAMA

solat itu tiang agama..adakah anda tahu bahawa solat itu wajib bagi setiap umat Islam???dan adakah anda tahu apakah yang dimaksudkan dengan solat???
solat dari segi bahasa ialah doa..
dari segi istilah pula..ialah mengabdikan diri kepada Allah dengan menuruti perintahNya dan menjauhi laranganNya..
ramai orang yang pertikaikan bahawa kenapa rami orang lelaki yang beragama Islam tidak pergi menunaikan solat jumaat dan solat tarawih..adakah anda fikir bahawa sepatutnya kita lebih mementingkan solat fardhu daripada solat sunat???
Rasulullah saw berkata bahawa solat itu tiang agama..jika tidak sempurna solat kita..maka runtuhlah tiang itu..
setiap kali kita meninggalkan solat, akan terbitlah satu titik hitam di hati kita sehingga mana titik itu menjadi sebati dengan hati kita..dan adakah anda tahu apa kesannya???















inikah yang anda mahukan??anda mahu ini terjadi pada anda semua??ingatlah..solat itu amanah Allah..peganglah ia sekuat - kuatnya..jadikan ia rutin harian dalam sebahagian hidup kita..kerana kelak ia akan memberi manfaat yang jauh lebih besar dari apa yang kita dapat..Allah sentiasa membuka pintu taubatNya kepada sesiapa yang ingin bertaubat..ketahuilah Allah itu berkuasa di atas tiap - tiap yang berlaku..jika kita pegang segala suruhanNya..inilah yang terjadi..







tidak susah untuk kita tunaikan solat fardhu..kerana nabi saw telah memujuk Allah agar meringankan sehingga kita hanya menunaikan solat fardhu sebanyak 5 kali sahaja..itupun susah untuk kita tunaikan..ingatlah wahai kawan - kawan..perkara pertama yang akan ditanya di akhirat kelak adalah solat..jika cukup solat kita..maka syurgalah tempatnya..jika tidak..anda sendiri tahu dimana bukan??
tanamkan sifat bersabar,tabah..dan sebagainya dalam menunaikan solat..kerana apa??kerana solat itu ibadah..dan sabar juga adalah satu ibadah..ingat ya kawan - kawan semua!!! :)

2 comments:

  1. Mudah sampai tak nak buat...Minta dijauhkan daripada meninggalkan solat.

    ReplyDelete
  2. insyallah jika kita fikir solat itu amanah dari Allah..amanah yang sgt besar..kita xkan tinggalkannya..

    ReplyDelete