Thursday 18 August 2011

CINTA


cinta..ada banyak jenis cinta..salahkah kita mencintai seseorang???salahkah kita menyukai seseorang..wujudkanlah cinta kerana Allah..bukan wujudkan cinta kerana nafsu semata - mata..cinta yang benar atau sejati adalah hadirnya cinta itu dari hati yang mempunyai atau ingat pada Allah..cinta itu tidak boleh dipaksa..cinta itu hadir dengan sendirinya..dan cinta itu pergi tanpa paksaan..tidak salah kita mencintai seseorang yang membuatkan kita gembira apabila melihatnya..tidak salah kita mencintai seseorang itu yang membuat kita bersemangat untuk menuju ke hadapan..tetapi salahnya kita mencintai seseorang itu jika tujuan kita untuk memuaskan nafsu atau sekadar hiburan..cinta yang datang dan pergi itu di tentukan oleh Sang Pencipta..Dia yang menetapkan segalanya..


cinta kerana Allah adalah cinta yang hadir dari hati apabila kali pertama kita melihat orang itu..dari hati dengan niat untuk memilikinya dengan ikatan yang sah..dan berkekalan..itulah cinta kerana Allah..dan balasan bagi cinta itu adalah cinta yang berpanjangan sehingga akhirat kelak..insyallah..


cinta kerana syaitan adalah cinta yang bertujuan untuk memuaskan nafsu masing - masing.. sehingga membawa kepada sesuatu yang salah di sisi syariat Islam..dan balasannya adalah setimpal dengan apa yang dilakukannya..


jika kita betul - betul mencintai seseorang itu..pertama kali kita perlu doa pada Sang Pencipta untuk mendekatkan hati kita dengan orang itu..dan jika kita bukan pilihannya..maka mintalah kekuatan dariNya..



PERMATA YANG DICARI


Hadirnya tanpa kusedari
Menggamit kasih cinta bersemi
Hadir cinta insan padaku ini
Anugerah kurniaan Ilahi
Lembut tutur bicaranya
Menarik hatiku untuk mendekatinya


Kesopanannya memikat di hati



Mendamaikan jiwaku yang resah ini

Ya Allah

Jika dia benar untukku



Dekatkanlah hatinya dengan hatiku



J
ika dia bukan milikku



Damaikanlah hatiku



Dengan ketentuan-Mu







Dialah permata yang dicari



Selama ini baru kutemui



Tapi ku tak pasti rencana Ilahi



Apakah dia kan kumiliki




Tidak sekali dinodai nafsu



Akan kubatasi dengan syariat-Mu



Jika dirinya bukan untukku



Redha hatiku dengan ketentuan-Mu




Ya Allah

Engkaulah tempat kubergantung harapanku



Kuharap diriku sentiasa di bawah rahmat-Mu

No comments:

Post a Comment