Friday 18 November 2011

CINTA MUKA BUKU

muka buku @ facebook
apa yang kita tahu tentangnya??yang kita tahu itulah tempat kita menambah kenalan..
dan mungkin disitu jugalah tempat kita jumpa si dia yang kita cari..
baguskah laman itu??
ianya ada kebaikkan dan juga keburukkan..
seperti lagu Najwa Latiff iaitu Cinta Muka Buku...
sungguh sedap di dengar..tetapi baikkah ia..
cinta muka buku ini bukanlah sesuatu yang sebenarnya baik..kerana dari muka buku jugalah kita akan nampak sifat seseorang..dari laman itu jugalah kita akan kenal erti kejujuran atau kebenaran...
tidak salah rasanya jika kita bertemu cinta kita di laman seperti facebook ini..tetapi adakah kita tahu bahawa cinta itu betul atau salah..tidak saya katakan cinta itu salah..
kerana saya rasa keburukkan lebih banyak dari kebaikkan..

sukar untuk saya huraikan kerana saya sendiri pernah melakukannya,,
antara keburukkan yang pernah saya alami adalah..apabila kita meletakkan status kita di facebook..contohnya "in relationship"..tahukah kita bahawa kita dalam proses melakukan dosa???
kerana apa saya katakan begitu..kerana kita melakukan relationship dan kita mengaku bahawa si dia adalah milik kita..
padahal kita tahu bahawa si dia itu masih lagi bukan milik kita yang sah..dan si dia bukan muhrim kita..
itu menyebabkan kita hampir masuk ke kancah zina..
saya berkata bukanlah kerana saya baik atau apa - apa..tetapi saya juga pernah lakukan seperti itu..dan setelah saya kaji dan berfikir..saya dapat jawapannya..

dan itulah jawapannya..bagi seorang yang berfikiran matang dan dalam masa yang sama dia seorang yang berfikiran berlandaskan agama..maka dia akan mengelakkan dari melakukan perkara yang mendekatkan kita ke arah yang tidak elok..

renungkanlah..

1 comment:

  1. nice entry..peringatan utk kita semua..tak salah bermuka buku tapi,haruslah ada hadnya.InsyaAllah moga kita semua tidak lalai kita berfacebook.=)

    ReplyDelete